torstai 1. toukokuuta 2014

Kevätkunnostus ja varustelua

Capteenin tervehdys!

Ostimme Juliaanan katsastuskunnossa, mutta hiukan kunnostettavaa ja varusteltavaa veneessä silti oli ennen kuin se olisi meidän mielestämme valmis veteen.

Ulkopuolella pohja kaipasi maalausta. Juliaana on edelliset kymmenen vuotta ollut järvikäytössä, joten myrkkymaaleja ei pohjassa ollut. Se helpotti huomattavasti töitä sillä pohjatöiksi riitti vanhojen epoksien kevyt hionta, jonka jälkeen päälle vedettiin epoksiprimerit kahteen kertaan

Juliaana kotitelakalla huhtikuussa

Päälle maalasin kaksi kerrosta Blakes cruising-antifouling maalia. Joka kerroksen välissä hioin kevyesti pinnan, että  pinnasta tulisi mahdollisimman tasainen. Mielestäni lopputulos oli melko hyvä, varsinkin kun tarkoitus ei ole lähteä kisailemaan. Normaalissa matkapurjehduksessa kun ei haeta niitä viimeisiä solmun kymmenyksiä ;-)



Kansi myös pestiin ja kaikki puuosat (sitloodan penkkejä lukuunottamatta) irrotin, hioin ja öljysin tiikkiöljyllä. Sitloodassa pari tiikkirimaa kaipaa vielä vaihtamista, kun ovat haljenneet pahasti. Ohessa ennen-kuva kajuutan luukusta. Kuvassa näkyy myös vanhaa sprayhoodia, josta otimme mitat ja uusi on työn alla.


Sisällä oli myös hieman hommaa. Vene oli ollut viime kesän kuivalla maalla pressun alla, joten sisäpinnat kaipasivat pesua. Pesin kauttaaltaan laimennetulla kloorilla seinät ja katot, ja nyt tuoksuu kajuutassakin mukavan puhtaalta. (Tolua kokeiltiin, mutta teho ei riittänyt.) Pesun lisäksi tiivistin keulaluukun uudella tiivisteellä, kun jostain hieman vuoti vettä sisään. Vuotava vesi oli myös valunut yhden patjan päälle, joten se piti vaihtaa (Ikeasta hommattiin yksi 10cm paksu patja ja siitä leikattiin sopivan muotoinen pala). Myös yksi tuuletinräppänä asennettiin vanhan tilalle: uusi toimii aurinkoenergialla tehokkaammin ja muuten toimii painovoimaisesti. Veneeseen tulee äkkiä kosteutta elämisestä ja ruuanlaitosta, eikä tuuletus varmaan koskaan ole tarpeeksi tehokas.

Tekniikan osalta pursi kaipasi myös varustelua. Ensinnäkin siitä puuttui loki, eikä uuden läpiviennin poraaminen pohjaan anturia varten houkutellut, joten hankimme Garmin GPSMAP 421S karttaplotterin. Plotteriin saa navigointikartat ja se näyttää GPS:n avulla nopeuden ja tripin pituuden. Plotteriin saa kytkettyä myös kaikuluotaimen anturin ( mikä olikin hyvä, sillä veneen jo ollessa vesillä, totesimme ettei veneen vanha kauikuluotain toiminutkaan!)

(Kuva valmistajan sivulta.)

Yksi suurimmista töistä oli laittaa vesi-WC septitankkeineen kemiallisen pytyn tilalle. Amiraalin mielestä se on helpompi lasten kanssa kuin leikkiä kemiallisella WC:llä, joten eipä siinä sitten muuta kuin sellaista asentamaan. WC-pytty haettiin Biltemasta, septitankin ja muita tarvikkeita tilasin Saksasta ebay:n kautta. On se hassua (ja valitettavaa), että postikuluineenkin tulee edullisemmaksi tilata ulkomailta kuin ostaa Suomesta. Septitankin ajattelin ensin asentaa styyran puolelle heti WC-tilan eteen, mutta ei tuo 50l tankki siihen mahtunutkaan, joten se pitikin laittaa keulapunkan alle. Sinne se sopi oikein hienosti ja letkut sai vedettyä helposti WC:lle. Septitankin huohotusletkun vedin keulan ankkuriboksin kautta kyljestä ulos, jotta mahdolliset hajut eivät ihan heti kantaudu sitlooraan.

Myös sähköpuolella riitti paranneltavaa. Akkujen virtakaapelit uusin ja samalla asensin 50W aurinkopaneelin luukkutallin päälle. Aurinkopaneeli, lataussäädin ja käyttöpaneelin tuli myös tilattua ebay:stä. Lataussäädin osaa jakaa latauksen suoraan kahdelle akulle, joten se helpotti kytkentöjä huomattavasti. Vielä jonkin verran pitää sähköjen kanssa tehdä töitä, mm. vaihtaa sulake/katkaisin paneeli sekä asentaa veneeseen maasähkösysteemi. 

Suunnitelmissa on myös hankkia veneeseen sopiva jääkaappi, jotta ruokatavarat saadaan pysymään viileinä kohtuullisella sähkönkulutuksella. Sopivin ehdokas tällä hetkellä on Waeco CRP-40, joka mahtuisin hyvin pentterin alakaappiin lieden alle. Tässä mallissa on irroitettava kompressori, jonka voi sijoittaa vapaasti eikä kasvata turhaan jääkaapin syvyyttä.


(Kuvat Waecon sivuilta.)

Moottori (Johnson Sailmaster 9.9 hv) toimii hyvin, mutta vaihteiden käyttö on toistaiseksi vähän hankalaa. Pitää siis varmaankin asentaa kaukosäätö vaijereineen, niin Amiraalikin voi joskus käyttää konetta ;-)

- Capteeni -

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti