keskiviikko 25. kesäkuuta 2014

Juhannusviikonpurjehdus - osa 1

Oi että oli kylmää. Pikkuisen semmonen survival-matka oli, vaikkei nyt kamalaakaan ollut ;-) Lähdimme reissuun tiistaiaamuna ensin autolla satamaan. Käsittämätön tuuli ja pimeä taivas varmaan yrittivät jo kotona kertoa jotain. Sitten satamassa tuli rakeita. Ja vettä. Mitä? Onko tämä joku merkki? Pakattiin veneeseen tavarat sadekuurojen välissä ja uikkarien mukanaolo piti varmistaa pariin kertaan.

Suunniteltu reitti länteen oli Elisaari - Tammisaaren Sommaröstrand - Hanko - Kasnäs - Airisto - Naantali. Aika pian huomasimme, että ns. päiväpysähdykset lounasta tai välipalaa varten eivät onnistuneet, vaan piti jäädä aina yöksi. (Osin siitä syystä ettei matkaan päästy koskaan aamulla, vaan iltapäivän puolella.)

Ensimmäinen päivä tiistaina otti luulot pois. Kylmää, sadetta, höykytystä Upinniemen selällä (ei edes siis vielä se kuuluisa Porkkalan selkä) ja hieman pelkoa Amiraalin ja lasten puolelta pysyykö vene todella pystyssä ja kaikki kyydissä. Lapsetkin halusivat olla sitloodassa, koska sisällä olisi voinut tulla paha olo. Eikä äiti vaan pystynyt menemään sisälle heidän kanssaan... Vastatuuli ei yhtään edistänyt matkantekoa (tuuli luoteesta, ennustettu maks. 10 m/s) ja lähes koko matka Elisaareen oli kryssimistä. Myöhemmin seuraavana päivänä luimme, että tuuli oli puuskissa ollut 14 m/s. Arvata sopii, ettei lasten kanssa semmoiseen höykytykseen oltaisi lähdetykkään, mutta tulipahan kokeiltua. (Meillä ei ole tuulimittaria - ehkä hyvä niin, muuten olisi pelottanut enemmän.)

Perillä laitoimme auton sisätilalämmittimet kuivattamaan venettä ja vaatteita ja teimme kierroksen maissa. Kiva paikka tuo Elisaari, eikä ollut ruuhkaa. Satamamaksu oli 18 euroa sähköineen ja suihku 3 euroa. Huussit löytyi ja vesi-wc käsisuihkulla (naiset arvostavat tämmöisiä juttuja). Saatavilla myös sauna itsepalveluperiaatteella, mutta maksua (13 euroa tunti) vastaan sekä grillauskatos polttopuineen, mutta oma ritilä olisi makkaroille/pihveille tarpeen. Pikkuinen hiekkarantakin löytyi ja lapsille pari leikkitelinettä. Kovin kattavasti emme satamaa kolunneet, sillä nukkumaan piti päästä, jos vaikka "aamulla" lähtisi kohti seuraavaa etappia. Seuraavassa kuvassa aamun realismia. (Sorry, tarkkaan harkittu sisustus ei näy tuon lakana-, tavara- ja ihmisvuoren alta ;-)

Keskiviikkona pääsimme matkaan kahdelta iltapäivällä. Matka jatkui Tammisaarta kohden ja Sommarölle. Matkasta on vain kännykkäkuvia, taisi vähän tuulla vastaisesti. Kamera ei ole mikään sukelluskamera, joten se pysyi sisätiloissa. (Eikä sitä olisi sieltä heti löytänytkään - tavarat vähän etsivät paikkaansa koko reissun ajan.) Lapset halusivat taas olla ulkona ja oli kyllä vähän parempi keli ja ilma kuin edellisenä päivänä. Alla olevat kuvat on otettu pienen ruokatauon jälkeen (löytyi sopiva tyyni suojapaikka Tallholmenin eteläpuolelta ja laskimme ankkurit). Ruokana oli Aurajuustobroileria, paistettua fenkolia ja couscousia.

Ruokahetken jälkeen oli vähän aurinkoisempaa, mutta Amiraali puki silti sadevaatteet vielä päälle. Tuli niin vilu jo alkumatkasta. Kummatkin lapset taisivat lopulta istua ja nu(o)kkua sitloodan pohjalla, eikä kuulemma ollut vilu. Paitsi ehkä juuri ennen kuin pääsimme perille. On muuten vähän hankalaa kryssiä, kun lapset istuvat köysien päällä tai liian lähellä. Köysiä pitää kiristää vauhdilla ja kyynärpää voi osua toisiin. Onneksi 6-vuotias jo uskoo, että missä pitää istua, jottei satu mitään. Kolmivuotias taas haluaa pitää aina jostain kiinni ja oma life-line ei ole ilmeisesti tarpeeksi tukeva tähän hommaan. Maston takastaagista/kukonjalasta saa pitää kiinni, mutta isopurjeen levangista ei. Tosin tämän lapset olivat jo oppineet aiemmilla reissuilla. Nyt vaan oli ehkä enemmän tarvetta pitää kiinni.

Sommaröstrand oli ihana paikka. Myöhään illalla (klo 22) hirmu autio ja hiljainen (niinkuin pitääkin - hiljaisuus klo 22-06), mutta onneksi oli vielä satamaemäntä paikalla ja löysimme muutakin kuin huussit. Vesivessat ja suihkut olivat siistit ja toimivat. Minigolfia tarjolla. Grillauspaikka rannassa. Paras tiskipaikka ikinä lämpimällä vedellä, harjoilla ja pesuaineella varustettuna. Maksu (27 euroa) sisälsi kaiken tarpeellisen sähköt mukaanlukien (sauna erikseen). Seuraavana päivänä kaupastakin löytyi jäätelöä, pullaa, bensaa...

Aamiaiseksi teimme lettuja. Maitojauhetta oli mukana varalla, mutta testasimme sitä näihin lettusiin jo ennen maidon loppumista. Pakkauksen ohjeella mentiin. Lisäksi mummun omenahilloa ja mansikkasosetta. Kermavaahtoa emme vatkanneet, mutta sekin olisi onnistunut Tupperwaren Smooth chopperilla ;-) Jääkaapin lisäksi meillä oli mukana kylmälaukku, jossa oli jäisenä mukana maitopurkkeja, mansikkasosetta, jauhelihaa, pari herne-maissi-paprikapussia ja kylmäkalleja. Jääkaapissa saa jäädytettyä aina pari kylmäkallea uudestaan, joten pitkillä reissuilla (ja viileällä säällä) tuo kylmäsäilytyskapasiteetti riitti hyvin. Tosin ylimääräinen iso kylmälaukku vie paljon tilaa ja mieluummin sen tilan käyttäisi vaikka takkien ja kelluntaliivien ripustukseen.

Palataan linjoille Juhannuksen ja Hangon myötä!

~ Amiraali ~

1. Hyvä idea tuo auton sisätilalämmitin jos on sähkö tarjolla! Kiva blogi teillä muutenkin. Ollaan tuore purjehtijaperhe fe741:llä. Hyvää kauden odotusta teille!

1. Kiitos kommentista! Auton lämppäri tosiaan auttaa paremman puutteessa, mutta ei sitä oikein voi pitää päällä koko yötä, sen verran kovaa hurinaa pitävät ainakin nämä mitä meillä oli mukana. Nyt onneksi taas toimii wanha Wallas - tosin kyllä senkin hurinan kuulee...